FSMIL
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.


FS Swedish Military. Forum för svenskt militärflyg för MSFS
 
HemLatest imagesSökBli medlemLogga in

 

 Fpl 37 ljud sökes

Gå ner 
4 posters
FörfattareMeddelande
Admin
Admin



Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 09-06-06
Ort : Lund, Skåne

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptylör 06 jun 2009, 18:29

Är det någon därute som sitter på en bra ljudinspelning av en fpl37. Jag tänker på tomgång, fullvarv av turbin och ebk. De ljud som finns är ganska dåliga och liknar överhuvudtaget inte RM8:an. Jag har försökt få till ett hyfsat ljud själv, men är inte nöjd.

Lasse
Till överst på sidan Gå ner
http://designchery.com/kallakriget
Per Björkqvist




Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-06

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptylör 06 jun 2009, 23:38

Här kommer en originalinspelning jag gjort vid F 4 motorkörhus då de körde de sista JA-körningarna.
Bara att stoppa in och köra:)
Att det är original intygas:)
Bra med jobb nerlagt för att det ska stämma med vav och dylikt så håll til godo.
Gratis å Franco!
http://www.flightsim.no/cgi-bin/file/download.cgi?ID=3341
Till överst på sidan Gå ner
Admin
Admin



Antal inlägg : 8
Registreringsdatum : 09-06-06
Ort : Lund, Skåne

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptylör 06 jun 2009, 23:50

Tack för ljudet Per. Tyvärr låter det inte riktigt som jag vill ha det. Det dova tunga väsandet från turbinen på fullvarv och sedan det grova dundrandet från ebk'n. Jag har hittat en filmsekvens med nästan riktigt ljud. Jag säger nästan eftersom det ställer stora krav på inspelningsutrustning för att fånga hela dynamiken från ljudet.

Länk till sida med videon

Just det ljudet vill jag få fram.

Lasse
Till överst på sidan Gå ner
http://designchery.com/kallakriget
Per Björkqvist




Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-06

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptylör 06 jun 2009, 23:58

Ok då vet jag...trist att det inte funkade för dig.
Är ju en aning svårt nu att få fram fler och bättre inspelningar av denna maskin:(
Men här får man ju välja/prioritera om man vill ha i-kabinen-ljud eller utanför.
Det går säker att mixa mina filer med andra bullriga EBK-sådana så det blir bra...du har fria händer!
Till överst på sidan Gå ner
Per Björkqvist




Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-06

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptysön 07 jun 2009, 00:00

Sedan är det ju en hel del skillnad mellan RM8A och RM8B's ljud..
Egentligen är det två helt olika ljud om man ska jämföra.
Mina filer är strikt RM8B till JA 37 medan din filmsekvens är RM8A.
Svårt att blanda detta så det blir bra kan jag tro.
Till överst på sidan Gå ner
Lasse Lindh

Lasse Lindh


Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-07

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptysön 07 jun 2009, 00:07

Är det så stor skillnad på ljudet mellan RM8A och B? Det dova ljudet kommer ju bla av att motorn är en dubbelströmsmotor och blir därför djupare än motsvarande "vanlig" jetmotor som vi ex. hittar i Gripen och Draken. Jag har hört både A och B (AJS37 på F10 och JA37 på Kallinge och jag har svårt att höra skillnad på ljudet. Men då stod dom iofs inte sida vid sida...

Lasse
Till överst på sidan Gå ner
Lasse Lindh

Lasse Lindh


Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-07

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptysön 07 jun 2009, 00:12

Per, i-kabinen-ljud är intressanta, eftersom många inspelningar sker med en oskyddad mikrofon i flygplanet under färd vilket betyder högre ljud än det som piloten uppfattar med hjälm och hörlurar. Så egentligen borde ljudet från kabinen kanske vara inspelad med skyddad mikrofon så att ljudet blir motsvarande det piloten hör. Alldeles för mång fina FS-kärror har "fel" ljud i kabinen eftersom piloten lyckligtvis har hjälm.

Lasse
Till överst på sidan Gå ner
Per Björkqvist




Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-06

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptysön 07 jun 2009, 00:17

Jo det är sant.
Och jag har pratat med många ex Viggen-förare som påstår bestämt att motorn hör de knappt något av alls.
Så det är en smaksak hur man gör.
Kolla in denna för att jämföra JA mot övriga...inlägget jag gjorde nyss försvann.
http://www.novelair.com/Videos/SistaViggenF4.WMV
Skillnad är det mot AJS/SF/SH/SK och inte så lite heller men gemene man tänker nog inte på detta utan mer vi som "vet"Smile
Till överst på sidan Gå ner
rbdesign




Antal inlägg : 1
Registreringsdatum : 09-06-08

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptymån 08 jun 2009, 15:35

Halloj

Jag håller på att ta fram ett viggenljud. Har tagit ljud från flera filmsekvenser och använder dem. Det är långt från klart, men jag borde ha något efter sommaren.

Richard
Till överst på sidan Gå ner
Lasse Lindh

Lasse Lindh


Antal inlägg : 4
Registreringsdatum : 09-06-07

Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Emptymån 08 jun 2009, 18:41

Låter spännande Richard. Jag tog fram några ljud men de försvann med ett hårddiskbyte, så jag får börja om från början igen.

Lasse
Till överst på sidan Gå ner
Sponsored content





Fpl 37 ljud sökes Empty
InläggRubrik: Sv: Fpl 37 ljud sökes   Fpl 37 ljud sökes Empty

Till överst på sidan Gå ner
 
Fpl 37 ljud sökes
Till överst på sidan 
Sida 1 av 1

Behörigheter i detta forum:Du kan inte svara på inlägg i det här forumet
FSMIL :: Forumet :: FS2004-
Hoppa till: